JÁTÉKOK     |      IMPROVISAATIOT     |      PIANOJUMPPAA      |      RAPORTTI  

Sisällys     |     Tausta    |     Kirjat     |     Notaatio   |     Soittotavat     |     Videot     |     Valokuvat     |     Näkökulmia

 

Játékok: Toinen kirja


Toinen kirja

Játékokin toinen kirja koostuu 41 yksittäisestä kappaleesta sekä kahdesta sarjasta Mikroludeja.  Toisessa kirjassa pedagoginen ajatus on läsnä paljon löyhemmin kuin ensimmäisessä. Sen ensimmäinen kappale on Hommage á Bàlint Endre. Kappaleen notaatio on erikoisempi kuin missään muussa toisen kirjan kappaleessa. Se tuo mieleen ”piirtämisterapian”, josta Kurtág kertoi Játékokia edeltävää kriisiä kuvatessaan.










Esimerkki 1. Hommage á Bàlint Endre (1/II). Notaatio lähenee piirtämistä. © Editio Musica Budapest. Julkaistu kustantajan luvalla.


  1. Piirtämisellä oli ollut Kurtágille myös erityinen merkitys. Pariisin vuonna, mutta myös Játékok -sävellystä edeltävänä lamaannuksen loppuaikana, hän teki kuukausikaupalla vain piirroksia. Hän "antoi merkkejä itsestään". "Pariisissa tein ensin piirroksia tulitikkutöistäni – huone täyttyi tulitikuista ja kun halusin siivota, minun täytyi ensin noukkia ne pois. Piirtäminen oli siis tarkoitettu muistiavuksi, mutta tuloksena oli täysin järjettömiä harakanvarpaita. Tämän jälkeen piirsin jotakin - reunoilla oli tähtiä ja keskellä jotakin ylöspäin pyrkivää. Kuva on edelleen tallella. Yritin säveltää sen seitsemännessä pianokappaleessa (säveltäjä tarkoittaa tässä todennäköisesti kahdeksaa pianokappaletta op 3 ja sen 7 kappaletta, kirjoittajan huom.). Vuoden 1973 tienoilla käytin muistikirjoja -piirsin joka sivulle merkin siten, että painoin paperia lyijykynällä tai sulalla ja tärisytin kättäni. Merkkien välillä tuskin oli suuria eroavaisuuksia, mutta on ikään kuin jotain niistä olisi siirtynyt Játékokiin." (Kurtág, sit. Varga, 1990 s.16.)


Toisen kirjan kappaleiden nimet ovat henkilökohtaisempia kuin ensimmäisen kirjan vastaavien. Eräs otsikko on esimerkiksi (Kedveseink hívószámai) (suom. rakkaitten ihmisten puhelinnumeroita). Useat nimet viittaavat teosten karakteereihin: Keservesen (Katkerasti), (Dühösen) (Vihaisesti), Veszekedés (Riidellen), (Ráncigálós) (Riuhtova), Szeszélyesen (Oikullisesti), joitakin mainitakseni.


Harjoituksia kokoelmassa on vain yksi: Tölcsérjátékok (Tötteröleikki). Se koostuu symmetrisistä eleistä jotka avautuvat ja sulkeutuvat. Kappaleen ohessa olevassa harjoituksessa Kurtág harjoituttaa kappaleen eri elementtejä vaihtamalla intervallien suuntaa ja artikulaatiota sekä käsien paikkaa, vieden niitä ristiin ja muuttaen samaa tekstuuria eri oktaavialoihin.


Kokoelmassa on myös useita Hommage à (kunnianosoitus) -kappaleita. Säveltäjistä kunnianosoituksen ovat saaneet Kodály, Šostakovitš, Kabalevski ja Kadosa (ensimmäiset Mikroludit). Lisäksi kunnianosoituksia on kirjoitettu myös muille, mm Papp Lacille, joka on nyt jo edesmennyt maailmanmestaruuksia saavuttanut unkarilainen nyrkkeilijä. Hommage à Papp Laci on humoristinen kappale, jossa pianoa soitetaan nyrkeillä. Pianistisesti siinä tarvitaan keveyttä, voimaa, notkeutta ja nopeutta, aivan kuten nyrkkeilyssäkin.


Toisessa kirjassa on useita suuria hyppyjä sisältäviä kappaleita. Näitä ovat Oda-vissza (Menopaluu), (settenkedés-rajtaütés) (hiipiminen ja odottamaton hyökkäys), Forte-piano játékok (Forte-piano -leikki), Ugróiskola (Ruutuhyppely), Keringő (Valssi), Ugráló kvintek (Hyppivät kvintit), Ördögugrás (Paholaisen hyppy), (nyuszi ül a fűben…) (pupu istuu ruohikossa...) Keringő (2) (Valssi (2)) ja Csomók (Solmuja). Lisäksi kokoelma sisältää useita intervallitutkielmia kvinteistä.


Eri versioita samoista kappaleista kirjoittaessaan Kurtág tuntuu ikään kuin hakevan tarkkaa ilmaisua pitkän aikaa, eikä useinkaan loppujen lopuksi osaa valita eri versioiden välillä. Näin vastuu ikään kuin siirtyy soittajalle. Minusta on soittajana ollut mielenkiintoista harjoitella rinnakkain eri versioita ja miettiä niiden eroavaisuuksia ja yhteneväisyyksiä sekä sitä, miten erilainen merkintätapa vaikuttaa omaan tapaani lukea musiikkia ja toteuttaa nuottikuvaa. Esimerkiksi kappaleesta (Szerelem, szerelem, játkozott gyötrelem…) (Rakkaus, rakkaus, kirottu kärsimys...) on olemassa kaksi versiota. Ensimmäinen löytyy toisesta kirjasta ja toinen kolmannesta. Kyseessä on kansanlaulunomainen kappale, jossa kertovat ja tanssilliset (Parlando ja Giusto) jaksot vuorottelevat. Kokonaisempi versio löytyy kolmannesta kirjasta. Toisen kirjan versio on luonnosmaisempi ja siitä puuttuvat sävelmän eri sävellajeissa olevat versiot. Kurtág ei itse pidä kappaleesta, koska hän sanoo sen muistuttavan liikaa Bartókin kappaletta Este a Szekelyeknél (Ilta Itä-Transilvanialaisten luona) .


Mikroludit ovat puolestaan sarjoja, jotka sisältävät kappaleen nousevan kromaattisen asteikon jokaiselle kahdelletoista sävelelle samaan tapaan kuin Bachin Das Wohltemperierte Klavier. Mikroludeissa sävellajisen perussävelisyyden sijasta kunkin osan strateginen sävel esiintyy vaihtelevin tavoin keskisävelenä.


Lisäksi kokoelmassa on kappale Antifona fisben (Antifoni fis:stä), jossa säveltäjä tutkii yhtä ääntä (fis), siihen saapumista ja siitä irtautumista sekä sen yläsävellikköä. Kappale on sukua Mikroludien maailmalle, ja se löytyykin kokoelmasta juuri ennen niitä.



jatekok_1_kirja_kappaleet.html
jatekok_3_kirja.html